Финанси

Какво представлява корпоративното банкиране?

Корпоративното банкиране (наричано още институционално банкиране) е подразделение в банка, което отговаря за отпускането на заеми на корпорации, финансови институции и правителства.

Корпоративното банкиране обикновено попада в инвестиционното банкиране на банката и често се възприема като „лидер на загубите“ за други продукти на инвестиционното банкиране като сливания и придобивания, поемане на облигации и акции.

Най-големи групи за корпоративно банкиране
Основните играчи в корпоративното банкиране са универсални банки с подразделения за инвестиционно банкиране и големи баланси. Най-големите фирми за корпоративно банкиране включват:

  • Citi
  • Bank of America
  • Wells Fargo
  • HSBC
  • JP Morgan
  • RBC Capital Markets
  • Truist Financial (бивша SunTrust)

Корпоративни банкови продукти

Основният бизнес модел на Корпоративна банка е подобен на този на Търговска банка, която е звеното на банката за кредитиране на физически лица и малки предприятия: Използва депозитите на клиентите, за да отпуска заеми и да получава печалба от спреда. Подразделението за корпоративно банкиране отпуска заеми на корпорации, докато подразделението на търговската банка отпуска заеми на граждани и малки предприятия.

Разликата е, че заемите, които корпоративната банка отпуска, са в много по-голям мащаб.

Двата продукта на корпоративното банкиране са револверни и срочни кредити:

Револвиращи кредитни линии

Заем, който действа като кредитна карта за големи компании. С револвера може да се изтегли определена сума до определен предварително определен лимит и да се погасява при необходимост за оперативни и други дейности.

Корпоративната банка начислява такси върху усвоената сума („такси за използване“) по LIBOR + спред. Освен това се начислява малка „предварителна такса“ за изготвяне на кредитния пакет (напр. 0,3 % от общата сума) и малка „такса за ангажимент“ върху неусвоените суми.

Срочни заеми

Срочните заеми са „хлебни“ заеми, при които кредитополучателят усвоява целия кредит предварително, начислява лихва и изплаща целия остатък в края на срока. Срочните заеми се използват за финансиране на капиталови разходи, обща оперативна дейност, сливания и придобивания, изкупувания с ливъридж и рекапитализации.

Ценообразуването на срочните заеми е до голяма степен същото като таксите за използване на револвера: LIBOR + спред. Срочните заеми са по-изгодни за корпоративната банка, тъй като за разлика от револвера се усвоява цялата сума и поради това се постига висока възвръщаемост от кредитирането.

Други продукти на корпоративното банкиране

В допълнение към револверните и срочните кредити корпоративната банка предоставя и следните продукти на своите корпоративни клиенти:

  • Мостово финансиране – Обикновено за междинно финансиране на сделки по сливания и придобивания, преди да бъде привлечен по-постоянен капитал. Могат да бъдат доходоносни продукти.
  • Акредитиви – писмо от банката, което обещава, че плащането ще бъде извършено (т.е. подкрепа от банката-издател), като на практика заменя кредитния риск на кредитора/заемополучателя с този на банката.
  • Други продукти – Корпорацията ще предоставя на клиентите си и услуги по търговско финансиране и управление на парични средства.

Корпоративното банкиране като „лидер на загубите“?

Както споменахме по-рано, корпоративното банкиране обикновено се намира в рамките на инвестиционната банка на финансовата институция и служи като поддръжник на по-широкия бизнес на капиталовите пазари. Корпоративното банкиране е тясно свързано с консултантските отдели за сливания и придобивания и капиталовите пазари в рамките на инвестиционната банка.

Това означава, че в рамките на инвестиционната банка корпоративното банкиране често функционира като „лидер на загубите“, за да се насърчат по-силни цялостни отношения с инвестиционното банкиране. Банките често дават на големи, опитни клиенти предложения за заеми, защото могат да им бъдат продадени допълнителни банкови услуги или искат да изградят дългосрочни взаимоотношения.

Клиентите редовно се нуждаят от продукти на корпоративното банкиране, като например срочни заеми, револвиращи кредитни линии и решения за управление на парични средства, за да подпомогнат бизнес операциите.

Когато голяма корпорация реши да се възползва от капиталовите пазари и трябва да разпредели разпределението (и таксите или „портфейла“) на екипите по капиталовите пазари на различни банки, с които е работила, тя често взема предвид предварителната подкрепа, която корпоративните банкери са ѝ оказали, когато решава колко да разпредели на всяка банка.

Роли в корпоративното банкиране

Въпреки че корпоративното банкиране се счита за продукт на инвестиционното банкиране, то е достатъчно голямо, за да има подразделения, разделени по отраслови вертикали, и екип за синдикиране на заеми. Подобно на другите отдели в инвестиционната банка, кариерната траектория започва от анализатор и завършва с ролята на управляващ директор.

Работа, несвързана със сделка

Ако няма сделки с нови пари на живо, анализаторите ще бъдат заети с кредитен мониторинг и изготвяне на годишни и тримесечни прегледи на кредитния портфейл, както и с изготвяне на актуализации на кредитния пазар заедно с екипа по синдикиране на кредити като инструменти за маркетинг и управление на взаимоотношенията.

Кредитен мониторинг

Преглед на историческите финансови отчети, публикувани всяко тримесечие от компаниите, на които корпоративната банка отпуска заеми, и определяне на коефициентите на задлъжнялост (дълг/ EBITDA), за да се гарантира, че ковенантите не са били нарушени и че е малко вероятно да бъдат нарушени в близко бъдеще.

Актуализации на пазара на заеми

Актуализациите на пазара на заеми са презентации на PowerPoint, които ще покажат къде са се променили лихвените проценти и колко нови обема заеми са били отпуснати (понякога в сравнение с предишен сравним период).

Анализаторите в областта на корпоративното банкиране ще отговарят за съставянето на графики, показващи движението на лихвените проценти и други важни макроикономически фактори.

Следващите слайдове ще съдържат актуална информация за отрасъла и разпределение на новите заеми в същия отрасъл или кредитен рейтинг, за да покажат на клиента къде ще бъдат оценени неговите заеми, ако излязат на пазара.

Може да има и сравнение на дълговите ковенции, които са били договорени за всеки заем. За разлика от дълговите капиталови пазари, условията на заемите са търговски чувствителни и тези презентации обикновено са без имена, когато се показват последните емисии заеми.

Начин на живот и работно време на анализатора по корпоративно банкиране
Когато са ангажирани с реални сделки по сливания и придобивания или когато се изисква интензивна кредитна работа по време на сезона на годишните прегледи, корпоративните банкери могат да работят до 70 часа седмично. Това е значително, но много по-малко от една лоша седмица в инвестиционното банкиране.

Сътрудник в корпоративното банкиране

Сътрудниците ръководят и наставляват анализатори в корпоративното банкиране и проверяват работата им, като същевременно поемат административните взаимодействия с членовете на клиентските екипи по съкровище.

Подобно на инвестиционното банкиране, има моменти, в които сътрудниците по корпоративно банкиране често трябва да поемат и много от отговорностите на анализаторите.

Вицепрезидент по корпоративно банкиране

Вицепрезидентите ръководят процеса на кредитиране и изпълняват функцията на средно управленско звено в корпоративното банкиране. На тях може да бъдат възложени и малки отговорности за генериране на приходи или за управление на взаимоотношенията с клиентите. Вицепрезидентите започват да отговарят за изпълнението, като например за преговорите по кредитната документация и за превеждането на финансовия директор на клиента и на екипа по управление на финансите през процеса на кредитиране.

Директорите по корпоративно банкиране имат някои клиентски сметки и се фокусират върху приходите, нетния доход и целите на кредитния портфейл.

Възможности за излизане от корпоративното банкиране

Анализаторите в корпоративното банкиране имат по-малко възможности за напускане в сравнение с колегите си от инвестиционното банкиране.

Характерът на работата е подходящ за повишения от анализатор до сътрудник и за изкачване по стълбицата, за да се превърне в професионален корпоративен банкер. Въпреки това корпоративното банкиране все още е пирамидална структура, като във всяка група има само определен брой директори на дирекции.

Поради това корпоративните банкери често се задържат на определено ниво или търсят други възможности в рамките на същата банка, като много от тях се опитват да преминат към дълговите капиталови пазари или инвестиционното банкиране.

Извън банката корпоративните банкери рядко се насочват към хедж фондовете, частния капитал или корпоративното развитие.

Въпреки че кредитните фондове изглеждат естествено подходящи, банкерите по сливания и придобивания, финансиране с ливъридж и преструктуриране обикновено имат по-силни умения за моделиране и повече опит в сделките.

Корпоративно банкиране срещу частно банкиране

Голямата разлика между корпоративното и частното банкиране е в клиентската база.

Докато корпоративното банкиране предоставя кредитни продукти за корпорации, финансови институции и правителства, частното банкиране се занимава с лица и семейства с висока нетна стойност (HNW) и свръхвисока нетна стойност (UHNW).

Макар че частните банкери предлагат кредитни продукти, те са само едно от предложенията наред с данъчните услуги, планирането на имуществото, управлението на активи и консиерж услугите.

По този начин корпоративното банкиране има ограничено припокриване с частното банкиране. Такова припокриване има, когато корпоративните банкери предлагат услугите на банката за частно банкиране на висшия мениджмънт на ключови клиенти.

Корпоративно банкиране срещу пазари на дългов капитал (DCM)

Корпоративното банкиране работи в тясно сътрудничество с пазарите на дългов капитал, тъй като корпоративните ковчежници разглеждат кредитните взаимоотношения, за да получат информация за разпределението на средствата на пазарите на дългов капитал. Екипът на корпоративното банкиране също така работи в тясно сътрудничество с DCM за всяко финансиране на придобивания или мостово финансиране.

И двете групи предлагат кредитни продукти, въпреки че дългът, емитиран на DCM, е по-постоянен капитал и не остава в баланса на банката (облигациите се разпределят на институционални облигационери чрез функцията за продажби и търговия на банката).

Тенденции в корпоративното банкиране

На зрелите пазари като САЩ, Канада, Западна Европа и Австралия корпорациите са склонни да имат дълг, който е по-скоро „терминиран“ – капитализиране на краткосрочния дълг в дългосрочен, без да се поема допълнителен дълг – тъй като съществуват дълбоки пазари на дългов капитал, където те могат да използват облигации с по-дълъг срок в капиталовата структура.

На развиващите се пазари кредитополучателите се опират в голяма степен на банковия дълг като най-евтин капитал. За разлика от търговското банкиране корпоративните банки все още често синдикират заемите, за да намалят експозицията към един контрагент.

При равни други условия размерът е положителен фактор за кредитоспособността. Колкото по-голям е клиентът на корпоративното банкиране и колкото повече продукти на инвестиционното банкиране могат да му бъдат продадени, толкова по-голяма е гъвкавостта при кредитните решения за корпоративно банкиране.

По-малките предприятия, които не са в полезрението на инвестиционните банкери, могат да имат малки кредитни синдикати с по-строги условия и по-малка гъвкавост при ценообразуването, за да отговорят на пречките за кредитиране. Големите корпорации от инвестиционен клас обаче ще разполагат със стандартни синдикирани револвиращи кредитни линии като ликвидна подкрепа с благоприятни ценови решетки.

Двустранни срещу синдикирани заеми

Повечето малки и средни предприятия осъществяват банковата си дейност с една основна търговска банка, като използват двустранни кредити.

В същото време по-големите корпорации и институции използват по-широка база кредитори (синдикат) чрез корпоративно банкиране.

Това работи добре и за двете страни. Корпоративните банки искат да разпределят рисковата си експозиция към всеки клиент, а клиентите искат повече инвестиционни банки на свое разположение. По подобен начин големите кредитополучатели може да не искат да бъдат обвързани с една банка. Поради това повечето инструменти за корпоративно банкиране се синдикират на широка основа.

В някои случаи се сключват клубни сделки, при които заемите се разпределят между по-малка група банки с равни пропорционални ангажименти, като всички участници получават кредит като съвместен буквангър.

Докато двустранните кредити се договарят по-лесно между банката и кредитополучателя, синдикираните кредити обикновено се оценяват по пазарна цена.

Related posts

Ръководство за начинаещи по инвестиране в чуждестранна валута

admin

10 най-добри криптовалути, в които да инвестирате през 2021 г.

admin

Пазете лева и стойте далеч от еврото, съветва бивш финансов министър

admin

Как да започнем да инвестираме? Лесно и кратко обяснение

admin

Leave a Comment